субота, 28. јул 2012.

MUSAKA OD POHOVANIH TIKVICA (I PATLIDŽANA)

Musaka od pohovanih tikvica (i patlidžana) je nešto što se nikako na letnjem meniju ne može preskočiti. Slojevi pohovanih tikvica u smesi od jaja sa dodatkom sitno seckanog pešuna, poprskani limunovim sokom, koji se ređaju naizmenično sa klasičnim filom od mlevenog mesa, preliveni mešavinom pavlake, jaja i mleka. Jedno zaista bogato i zasitno jelo.

Većina vas ima svoj recept za musaku od tikvica, ali ovde možda pronađete neke nove cake, npr. kako najlakše ukloniti višak masnoće iz pohovanih tikvica, da dodatak peršuna u masu za pohovanje čini jelo vizuelno lepšim, da prskanje slojeva tikvica limunovim sokom osveži jelo i da laganiji ukus, kao i predlog za neodoljivu kombinaciju tikvica i patlidžana.




Ako se plašite pohovanja i činjenice da tikvice upijaju dosta masnoće, onda možete koristiti trik koji i ja koristim. Tikvice, kao i sve što pohujem u većoj količini, nakon pohovanja odlažem na žicu od rerne koju položim preko pleha od rerne tako da se sav višak ulja cedi direktno u pleh. Slaganje tikvica na papirni ubrus  troši ubruse i može da dovede do toga da se tikvice zalepe za papir.

Ja volim da dodam seckani peršun u ulupana jaja kad umačem tikvicu. On se malo teže lepi za tikvicu, ali se ipak zalepi. Često svaki  red tikvica poprskam limunovim sokom i to nekako osveži i preseče jelo, a zaista se lepo slaže. Čak i pohovane tikvice koje serviram kao prilog prskam limunovim sokom.

U ovu musaku je trebao da dođe i pohovani patlidžan koji se složi u srednjem sloju, ali u vreme pravljenja ove musake cena mu je bila astronomska, pa sam se zadržala samo na tikvicama. Vama preporučujem da smanjite tikvice za trećinu, a srednji red onda zamenite pohovanim patlidžanom, jer on zaista da nešto musaki što se ne može dobiti samo od tikvica.

Ova musaka u mesu ne manjka, čak ga ima i previše, tako da ga slobodno možete smanjiti sa 800g na 500-600g. Ako ste na djeti, onda ovaj recept  preskočite.




MUSAKA OD POHOVANIH TIKVICA (I PATLIDŽANA)
za 6-8 osoba; pleh unutrašnjih dimenzija 18x30cm


POHOVANE TIKVICE (I PATLIDŽAN)
800g tikvica  ili 600g tikvica i 300g patlidžana
brašno za umakanje
5 jaja i 5 kašika mleka
1 kašičica soli
1 kašika senfa
sitno seckan peršunov list
duboko ulje za pohovanje
limunov sok

FIL
800g mešanog mleveno meso (juneće i svinjsko), duplo mleveno
50ml ulja
1 crni luk, sitno seckan
2 kašičice soli i bibera po ukusu
2 jaja

PRELIV
180g kisele pavlake 20%mm
oko 120ml mleka
2 jaja


Za fil, na 50ml ulja propržite crni luk, pa spustite mleveno meso i pržite samo dok ne pobeli uz dolivanje vode taman toliko da se meso ne lepi za dno. Posolite i pobiberite, ostaviti da se malo ohladi, pa umešajte 2 cela jaja u smesu.

Tikvice isecite na tanje kolutove ili ako vam je lakše popreko na dugačke listiće debljine 1-2mm. Posolite ih i ostavitie 5 minuta da se oznoje. Umutite jaja, mleko, so, senf i peršun. Tikvice umačite prvo u brašno, pa onda u smesu od jaja. Peršun se teže lepi, ali pokušajte da zahvatite malo peršuna sa svakom tikvicom. Tikvice spuštajte u tiganj sa vrelim dubokim uljem. Pržite samo sa jednim okretanjem, a onda ih odlažite na žicu od rerne koju ste stavili iznad pleha od rerne da se ocede od viška masnoće.

Ako ste u sezoni plavog patlidžana onda vam preporučujem da srednji sloj tikvica zamenite pohovanim patlidžanom. Patlidžan isecite na krugove, posolite i ostavite da pusti gorčinu nekih 15-ak minuta. Pohujte u istoj smesi kao za tikvice. 

Za preliv pomešajte pavlaku, mleko i jaja. Smesa je gusta, a na kraju je razredimo sa još malo mleka kada budemo zalivali na vrhu.

U pleh unutrašnjih dimenzija 18x30cm ili neki slične veličine složite trećinu tikvica da se preklapaju kao krljušti ribe. Slojeve tikvica pritisnite uvek odozgo šakama da sve lepo nalegne. Svaki sloj tikvica poprskajte sa malo limunovog soka. Preko tikvica stavite polovinu fila. Sipajte 3 kašike preliva preko mesa, pa onda ređajte drugu trećinu tikvica, ponovo meso koje malo utapkate i pritisnete da se tikvice slegnu, ponovo 2-3 kašike preliva i završni sloj tikvica. Dodajte još 2-3 kašike mleka u smesu za preliv da se još malo razredi i prelijte preko.

Pecite u rerni na 180 stepeni oko 40 minuta na žici koja je ispod polovine rerne. Musaka je u suštini gotova kad vidite da se oko musake pojavilo ulje koje cvrči. Ja obično nagnem nad sudoperom vrelu musaku i ocedim taj višak ulja. Neminovno je da se to ulje pojavi jer smo sve pohovali i pržili ali možemo ga i lako ukloniti, koliko-toliko.




CLASSIC ZUCCHINI (AND AUBERGINE) MOUSSAKA 


A classic zucchini moussaka can be found in almost every household in Serbia with slight variations. This is a calorie bursting recipe where each slice of zucchini and aubergine is first deep fried. No counting calories here. I used only zucchini since the season of aubergine had just started but I would suggest that you use aubergine in the middle layer of the moussaka. 


DEEP FRIED ZUCCHINI
800g zucchini  or 600g zucchini and 300g aubergine
flour
5 eggs
5 tablespoons of milk
1 teaspoon of salt
1 tablespoon of mustard
parsley leaves, finely cut
deep oil for frying
lemon juice

FILLING
800g of minced meat - pork and beef (50:50)
50ml oil
1 onion, chopped
2 teasoons of salt and pepper to taste
2 eggs

SOUR CREAM TOPPING
180g sour cream
around 120ml milk
2 eggs


For the filling fry the onion on hot oil and drop in the minced meat and fry adding a small amount of water for 5 minutes. Add salt and pepper, let cool and stir in the eggs. Set aside.

Cut the zucchini in thin slices 1-2mm thickness. Salt and set aside for 15 minutes or so. If you have aubergine then cut it also just a little thicker. Salt them also and let give off the bitter moisture for 30 minutes or so. Now, mix the batter, eggs, milk, salt, mustard and parsley. Dip each slice of zucchini in the batter scooping up some of the parsley leaves on each slice and place in the sizzling hot frying pan filled with deep oil. Let fry on one side and just flip once. Remove from the pan and set aside. I place mine as you can see in the picture on the oven rack that I place over the oven pan so the zucchini can drip of extra oil into the pan.  If you choose to make it with aubergine then do the same as with zucchini. I suggest combining zucchini and egg plant, and the eggplant should be in the middle layer.

Mix the sour cream, milk and eggs for the topping. My casserole was rectangular shaped  with inner dimensions of 18x30cm. First layer one third of the zucchini at the bottom so the slices overlap. Place half of the meat filling on top. Even it out and place a tablespoon or two of the topping on top. Now layer the zucchini or aubergine. Press with the palms of your hands towards the bottom so the layers stick. You can sprinkle some lemon juice on top of each layer of zucchini or aubergine. I love the addition of lemon juice. It brings freshness to the dish. Spread the rest of the meat, some of the topping and the rest of the zucchini on top. Press towards the bottom. Add some more milk to the topping and pour it over the moussaka. Bake at 180 degrees Celsius (no fan) for 40 or so minutes. 

32 коментара:

  1. Ovo je baš bogata musaka, oči mi ispadoše gledajući fotografije! Nažalost sam na dijeti, tako da mi ne preostaje ništa drugo da gledamo ovu divotu i- patim!!!

    ОдговориИзбриши
  2. Sjajno jelo! Jako slicno pravim, ali bez mesa, sa sirom. Njam, njam! Ali ne dodajem persun i limunov sok i na tom savetu ti puno hvala. Obavezno cu probati...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Milkice, ja najviše volim da gledam vaše recepte sa klasičnim jelima jer tu otkrijem tonu stvari kojih se nikada ne setim sama. Svako bi pomislio da postoji jedan klasičan recept ali vraga, svaka kuća ima neku svoju caku i u tome je lepota.

      Избриши
  3. Obozavam, ali ko bi pohovao sve to...mislim da sam se zadnji put na to natjerala prije dobrih 10ak godina. Od tada uvijek prokuham (blansiram) tikvice i patlidjane, dobro ocijedim i pravim musaku. Tako je manje silna, i sto je meni vaznije nema przenja (ugl. radi mirisa). Istina da nije tako dobra kao ova tvoja:(
    Ranije sam kada sam se vec odlucila da pohujem patlidzane, uvijek zaledila dio, barem za jos jednu musaku (kad' je bal, nek je maskenbal), mrzim kada mi kuca mirise na przenje, luk, paprike i sl..

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Majo, kad je ulje dobro zagrejano sve ovo ide jako brzo i završi se za nekih dvadesetak minuta. Pravim i ja onu bez pohovanja, ali to nije isto. Zamrzavala sam ja i ovako pečenu musaku ali nisam pohovane tikvice. Ni ja nisam luda za mirisima, ali izaberem dan kad kuća može lepo da se luftira i nakon prženja na ringlu stavim šerpicu sa malo karanfilića da sve zamiriše.

      Избриши
    2. E vidis to ti je super ideja sa karanfilicima, a i ona sa limunom u frizideru!

      Избриши
  4. Ovo već dugo želim napraviti, ali muž mi ne voli ni tikvice ni patlidžane, pa nikako. Al spremam ovaj recept u favorite! Doći će i to na red! :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Onda mužu mleveno meso a za tebe pohovane tikvice! Napravi mini varijantu za sebe i uživaj.

      Избриши
  5. Uh ovo je mrak! :) Obožavam musake!
    Krasno izgleda a spoj mesa, pohanih tikvica i patlidjana je sigurno savršen!

    ОдговориИзбриши
  6. Odlična musaka, što više sastojaka to bolja musaka :)

    ОдговориИзбриши
  7. nisam nikada jela ovakvu musaku s tikvicama, genijalno!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tamara, ne mogu da verujem da nisi probala ovo klasično jelo. Tikvice su u sezoni, pa sad na posao (ili prosledi mami recept).

      Избриши
  8. Carska ti je musaka, sigurna sam da je veoma ukusna. Inače, ni ja više ne pohujem tikvice ili patlidžane kad pravim musaku, i istina je da nije ni upola tako dobra kao od pohovanih, ali barem ne moram da odlivam kašike i kašike ulja iz posude za pečenje kad je izvadim iz rerne, pa mi je savest mirnija (malo). Ali ova tvoja je by the book.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Može ovo i u vege varijanti ali više bi išla ova musaka sa linkom dole, pa umesto pečenice red fete da se stavi. Ne pravim ni ja tako često ali zaista se isplati jer je jedemo danima.

      Избриши
  9. Dvije stvari mi se posebno sviđaju, odlaganje na rešetku da se iskapa ulje (nikad se to ne bi sjetila) i limun, odličan savjet, osim što je predivne arome, njegova kiselina ublažava masnoću. Musaka ti je prava kakva mora biti. Zakon!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dunja ja većinu stvari koje pohujm tako odlažem ili ih stavljam u veću cediljku koju stavim iznad šerpe (uglavnom kada pohujem meso). Pleh mora da se pere i rešetka (to ne volim) ali može i alu folija da se stavi u pleh pa da se samo pokupi i baci.

      Limun dodajem i u supu tako da mi je to jedna od omiljenih namirnica.

      Избриши
  10. Odlicno,bas onako kako volim...za limun sam cula od tetke (zivi u Bgd),tako ona radi,ja doduse ako se sjetim.tikvice,patlidzane radim na isti nacin,no nekada me mrzi cekanje da se ulje okapa ,pa ih samo onako vlazne umocim u mjesavinu griza i persuna ,malo soli i bibera i tako slazem..griz malo da gustinu i isto se jako lijpo rezu .
    Tvoja musaka je odlicna !!!!!!

    ОдговориИзбриши
  11. Bravo za ovu musaku, ovo su mi najomiljenija ljetna jela i ova musaka predobro zvuči i izgleda ! Sigurno ću je pripremiti , a neću zaboraviti niti prošlogodišnju varijantu. Hvala ti za sva pojašnjenja i male trikove koje koristiš u pripremi. Pitala me danas mama što želim da mi skuha kada dođem na odmor, a ja kažem da ne treba ona ništa, ja ću, moram isprobati sve odlične recepte koje sam zabilježila, a svakako ih volim podijeliti i sa društvom u Dbk.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Donesi ti nama novih recepata iz Dubrovnika da mi uživao u selicijma sa tobom.

      Избриши
  12. Omiljeno letnje jelo, nisam se setila da kombinujem zajedno tikvice i plavi, kolutice obicno ispohujem u smesi nesto guscoj nego za palacinke, tako mi je jednostavnije a sledeci put cu dodati i malo persuna, super ideja.:))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Lana, to je prava kombinacija ali 2 reda tikvica jedan patlidžana. Meni je smesa za palačinke komplikovanija, ovo mi je brže, a volim i u prezle da umačem ali to mi je tek puno posla. Tako radim samo patlidžan.

      Избриши
  13. What a wonderful entree. This looks and sounds delicious. This is a dish I know my family would enjoy. I hope you have a great day. Blessings...Mary

    ОдговориИзбриши
  14. Nedavno sam imala maraton s pohanjem tikvica. Muž se zaigrao, pa ih nakupovao i Timna je gunđala da 'ko će to sve pojesti, jer nije baš luda za tikvicama, iako ih pojede i ja bila spremna da ću ih zakamuflirati u musaku, međutim mic po mic, pojedoše se one i ovako, što u sendvičima, što same.
    I sad kad gledam tvoju žao mije što moje nisu dočekale musaku, ovo mi odlično izgleda i svakako ću probati, možda baš sa patliđanima i pamtim ovaj savjet o limunu.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Maraton, e baš ti je dobro poređenje. Ja se zalaufam i onda ide brzo kad je ulje duboko i vrelo, kao na pokretnoj traci. Ranije su žene stalno pohovale tikvice, a sad u izobilju namirnica retko ih se setim kad pomislim na stajanje pored šporeta. Patlidžan malo preseče onako sa svojim ukusom. Ko ga ne voli ne može ga osetiti, a ko ga voli tačno oseti tu njegovu notu.

      Избриши
  15. Jelena sjajna je ova musaka...!! Strasno me interesuje efekat tog limunovog soka...on sigurno malo ubija tezinu przenih tikvica i patlidzana...secam se da si rekla da volis da "poskropis" limunom svuda...receno - ucinjeno..! Mada, moram da priznam da me dosta "provocira" ona ligt varijanta...probacu cim se vratim iz Portugalije...
    p.s. hvala ti na skupu na Adi...ne mozes da zamislis koliko se radujem...!
    Baci da Roma

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Marina, ispohuj malo tikvica i probaj da ih poprskaš da vidiš kako se divno slaže kao i ovaj peršun u jajetu u koje se umače- A, pa ti si u Portugaliji, kakva divota.

      ps radujemo se i jedva čekamo susret

      Избриши
    2. uopste ne sumnjam u to...u Italiji se limun svuda stavlja (pa dobro, mozda bas ne svuda, ali dosta cesto...)cak i kada deca stucaju... !
      a ko je jos u Portugaliji...?

      Избриши
  16. Volim tikvice i patlidžane i baš volim ovu musaku... i više nego klasičnu...

    ОдговориИзбриши
  17. Odličan recept i prilično jednostavno, a preukusno :)
    Hvala.

    ОдговориИзбриши